اعتباربخشی(ACCREDITATION)به معنی ارزیابی سیستماتیک مراکز ارائه خدمات سلامت با استانداردهای مشخص است.
اعتباربخشی(ACCREDITATION)به معنی ارزیابی سیستماتیک مراکز ارائه خدمات سلامت با استانداردهای مشخص است.
مسئول اعتبار بخشی بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج اظهار داشت: استانداردهایی که بر بهبود مداوم کیفیت ، محوربودن بیمار و بهبود امنیت بیمار و کارکنان تأکید دارد برای تشریح کیفیت خدمات بهداشتی درمانی و به عنوان مبنای تفکر آن به کار گرفته می شود. مریم صفری اذعان داشت: یکی از اهداف اصلی اعتباربخشی تامین، حفظ و ارتقای ایمنی بیمار، همراهان و کارکنان می باشد. بارزترین حقوق انسان ها حق ایمن بودن از خطرات و آسیب ها، هنگام دریافت خدمات است، عتبار بخشی فرآیندی است که در آن یک گروه یا سازمان اعتباربخشی، از طریق ارزیابی به یک بیمارستان، شهرت، اعتبار و رسمیت لازم را به منظور توانایی انجام خدمات خاصی به صورت استاندارد اعطا می کند.
وی تصریح کرد: اعتباربخشی لزوماً تنظیم یکسری استاندارد نیست: ابعاد تحلیلی، توصیه ای و خود ارتقایی برای این فرایند وجود دارد. مباحث موازیی پیرامون پزشکی مبتنی بر شواهد، تضمین کیفیت و حقوق پزشکی وجود دارد،و کاهش خطاهای پزشکی وظیفه ای کلیدی از فرایند اعتباربخشی است، بنابراین اعتباربخشی بیمارستان یکی از اجزاء حفظ ایمنی بیمار است.
مریم صفری فواید اعتبار بخشی را به شرح ذیل عنوان کرد: 1- تغییر رفتار ایجاد می کند. 2- تعهد رابه کیفیت بالا میبرد. 3- ارتباطات را دربیمارستان تقویت میکند. 4- مشارکت یا collaboration را تقویت میکند. وی خاطر نشان کرد: با ابلاغ سنجه های نسل چهارم اعتباربخشی بیمارستان اهداف کلانی را در نظر گرفته و بر آن است تا با اجرایی نمودن استانداردها به سیاست های کلان خود دست یابد. مریم صفری در پایان سیاست های کلان بیمارستان آموزشی درمانی امام سجاد (ع) را شامل مراحل ذیل دانست : 1- تعالی کرامت ارائه دهندگان و گیرندگان خدمت در بستری امن ذینفعان کلیدی: بیمار – همراه بیمار – کارکنان 2- تقویت مشارکت در جذب کمک های خیرین ذینفعان کلیدی: بیمار و همراهان، کارکنان، موسسه خیریه سفیران مهر بیمارستان 3- استفاده مطلوب از فضای فیزیکی بیمارستان در جهت توسعه و ساخت بخش های مورد نیاز که در استان وجود ندارد ذینفعان کلیدی: بیماران و همراهان، کارکنان، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج – مردم استان 4- افزایش کیفیت خدمات ذینفعان کلیدی : بیماران – همراهان - کارکنان.